HTML

Nemzeti Agyhalál

Az egyik felem jobb oldali, a másik meg bal. Mégsem próbálom egyik kezemmel levagdosni a másikat. Ezt jó volna országosan is kipróbálni.

Friss topikok

  • Brendel Mátyás: @Scagnetti: ""1) Azt tudjuk, hogy az MSZP-t és a DK-t messze többen szeretnék kormányon látni, m... (2012.02.03. 12:42) LEGYEN Más a Politika!
  • NickNickNick: Nagyon köszönöm mindenkinek a kommenteket, megtisztelő, hogy idelátogattatok és megosztottátok vel... (2012.01.16. 11:03) NEM MENŐ.
  • anonymand: @Nick_: Tisztelt Nick_! Igen a felelősséget ki lehet terjeszteni (itt jogos a visszamenőleges h... (2011.06.21. 06:50) Nem szavazópolgár, kárpát makákó.
  • NickNickNick: azért az nem reális hogy a Fletó miatt kéne átnevezni a repteret ... =))))))) egyébként ha jövőre... (2011.04.07. 15:27) Bal - jobb - bal ... (?)
  • Babaarcú Démon: @Nick_: ... én is tiltakozom! (2011.04.05. 12:08) Angyalcsináló

Linkblog

Ne lengesd előttem a csíkos posztót.

2010.09.09. 15:18 NickNickNick

A közoktatásrul

Készül az új oktatási törvény és a nemzeti alaptanterv. A következő hónapokban eldől, hogy gyermekeink – köztük az enyém is – milyen iskolákban, milyen tanároktól, mit fognak tanulni. Eldől, hogy a következő generáció megkapja-e azokat az alapvető ismereteket és szemléletmódot, amelyekre támaszkodva képes lesz gondoskodni saját magáról, családjáról és az őt körülvevő tágabb közösségekről. Eldől, hogy utódaink meg tudnak-e majd küzdeni – lokális és globális szinten – olyan szupernehézsúlyú problémákkal, mint a túlnépesedés, nyersanyaghiány, biodiverzitási krízis, környezetszennyezés, éghajlatváltozás, energiaválság, pénzügyi rendszer esetleges összeomlása, globalizációból adódó társadalmi feszültségek.

A sajtóba kiszivárgott oktatáspolitikai koncepciók, valamint a média kereszttüzében lubickoló Hoffmann Rózsa (szép kis képzavar, de mintha tényleg ezt tenné) nyilatkozatai alapján jogosnak tűnik a kérdés: merjük-e beíratni gyermekeinket, fiataljainkat 2011-től a viktoriánus janicsárképzőkbe?

Ha a kérdést úgy tesszük fel, hogy inkább rá merjük-e bízni Hoffmann Rózsára a gyermekünket, mint olyan elődeire, akik munkásságuk csúcsaként a Microsoft szoftverek kötelező egyeduralmát, roskadozó putri osztálytermekbe installált, majd kellő ismeretek híján a lurkók és pedagógusok által alkoholos filccel közösen telefirkált méregdrága digitális táblákat, a Pető Intézet sérült gyermekeinek ingatlanaira való gátlástalan spekulálást, külföldi „kulturális” pártrendezvényeket, a reneszánsz XXI. századi reneszánszát és egy abszurd költségekkel járó, de legalább teljesen érdektelen Robert Capa kiállítást tudtak felmutatni, akkor a magam részéről úgy nyilatkoznék, hogy jöjjön nyugodtan Hoffmann Rózsa bébiszittelni bármikor, várjuk szeretettel. Ha azonban a kérdést úgy tesszük fel, hogy valós társadalmi kontroll nélkül, a hamis kétharmados érvelés alapján szabadon akarunk-e engedni egy talán részben jó szándékú, de a jelek szerint doktrinér, provinciális és elavult ismeretanyagra támaszkodó, párthűség és világnézet alapján (kontra)szelektált, a kulturális sokszínűséget elvi alapon elutasító, vérszagtól megvadult és ráadásul nyolc évig kiéheztetett hordát abban az oktatáspolitikában, amire az egész ország stratégiai jövőképe kellene hogy épüljön – nos, a válaszom az, hogy felvetődik bennem az emigráció gondolata. (Még mielőtt Pártunk újjáépíti a vasfüggönyt.)

Leszögezném, hogy semmi bajom se a kereszténységgel, se a konzervativizmussal, se az oktatással, sőt, alapvetően hasznosnak tartom ezek kombinációját a társadalomra, megfelelő mértékkel adagolva. Azzal van bajom, ha ezeket az értékeket nem megfelelő módon képviselik. Abba nem is merek belegondolni, hogy netán cinikus módon használják ezeket az értékeket üres hatalompolitikai játszmákra – a jó ízlés kedvéért zárjuk ki ezt a lehetőséget.

Nemzeti? Stratégia? 

A stratégiai koncepciók kezdő alkotói rendszerint azt a hibát szokták elkövetni, hogy nem az elérni kívánt célból indulnak ki, hanem a rendelkezésre álló eszközökből próbálnak kirakni valamit, és így óhatatlanul elvesznek a részletekben. Az általam eddig látott friss oktatáspolitikai koncepciórészletek alapján félő, hogy a koncepciót alkotó műhely főként a pedagógusokkal és az intézményekkel foglalkozik -- ők azonban inkább eszközök, mint célok. Ami a dokumentumokban felvetett valódi célokat illeti, mármint hogy értékalapú nevelést kell adni a fiataloknak, hát ez rendben volna, de éppen az lesz a próbakő, hogy miként is definiáljuk ezeket az értékeket, és itt már kétségeket ébreszt, amit eddig láthattunk.

Ha egy valódi nemzeti együttműködésben gondolkodnánk, hiszen gyermekei nem csak a fidesznyikeknek vannak, hanem a másik „egyharmadnak” is, meg kellene tudnunk fogalmazni a nemzeti közös nevezőt, olyan ismeret- és attitűdhalmazt, ami minden magyar állampolgár számára létfontosságú, és csak ennyit, nem többet, nem ráerőltetni az egyharmadra a kétharmad eszmerendszerét, különben pár év múlva kezdhetjük elölről az egészet. A mostani kétharmados retorikai érvelés azért is nagyon hamis és megtévesztő, mert a szavazatokat NEM a Fidesz kapta támogatásul, hanem az MSZP kapta negatív előjellel, a baloldal kudarcai és korrupció elleni (amúgy jogos) kritikaként. Abból, hogy az embereknek tele lett a hócipője Magyar Bálinttal és Hiller Istvánnal, még nem következik az, hogy a nemzeti erőforrás csúcsminisztériuma, aminek ráadásul egy orvosprofesszor a vezetője, aki per definitionem az egészségügy felé fogja húzni az egész minisztériumot, kétharmados alapon tévedhetetlen lesz össznemzeti oktatáspolitikai ügyekben.

Mik lennének tehát azok a szempontok, amik alapján én kezdeném összerakni az új oktatáspolitikai koncepciót, ha ez lenne a feladatom?

Ha józan paraszti ésszel belegondolunk, elég jól körülhatárolhatók azok a problémák, amelyekkel a következő generációnak meg kell küzdenie, ésszerűnek tűnik tehát az oktatást is legalább részben ezek alapján az ügyek alapján szervezni, hogy a problémák megoldásához szükséges ismeretekkel felvértezzük a következő generációt. 

A szembetűnő fő kategóriák, prioritási sorrendben a következők:
 

Ismeretanyag

 
  • Testnevelés és egészségvédelem, gyermek- és idősgondozás, balesetvédelem, közlekedésbiztonság, mert összességében olcsóbb egy egészséges emberekből álló, és alacsonyabb kockázati szintekkel operáló társadalmat működtetni,
  • Nyelvtudás, első sorban angol, mert ez segíti nemzetközi integrációnkat gazdasági és kulturális téren, az információk zöme ezen a nyelven érhető el (különösen az interneten), és mert az idegenforgalom stratégiai ágazat számunkra.
  • Információs technológiák használata, mert versenyképesség szempontjából behozhatatlan hátrány, ha nem vagyunk képesek kiaknázni az új technológiákban rejlő lehetőségeket.
  • Állampolgári ismeretek: alapvető közgazdaságtan, háztartásgazdálkodás és pénzügyi öngondoskodás, karrier menedzsment és munkaerőpiac, jogi, közigazgatási, demográfiai és politikai alapismeretek. Ezen a téren a legsúlyosabb a hátránya Magyarországnak a fejlett EU országokhoz képest. Ha nagyon leegyszerűsítem – értelmetlen, sőt, életveszélyes szavazati jogot adni olyan embereknek, akik képtelenek átlátni azoknak a politikai és gazdasági programoknak a következményeit, amikről szavaznak. Kiemelt területként kezelendő a munka- és adózási morál, illetve az egyén gazdasági szerepe és felelőssége a társadalomban.
  • Matematika és logika, mert ez olyan alapkészségeket fejleszt, melyek szinte minden más területen szükségesek.
  • Természettudományok, várható krízispontok köré csoportosítva (környezetvédelem, biodiverzitás, éghajlat, technika, stb.), mert ezen a területen szó szerint élet-halál kérdése, hogy rendelkezünk-e a problémák felismeréséhez és megoldásához szükséges alapműveltséggel. A politikusok csak akkor tudnak jó döntéseket hozni, és azoknak érvényt szerezni, ha belátással megalapozott tömegtámogatás, illetve társadalmi kontroll áll mögöttük.
  • Történelem, különös tekintettel a társadalomtörténeti tanulságokra és mechanizmusokra, mert már minden társadalmi formát kipróbáltunk és minden létező hibát elkövettünk, olcsóbb ezekből tanulni. Amióta az eszközeink fejlettebbek, nagyobb kárt okozunk a tévedéseinkkel.
  • Kommunikáció és retorika, interperszonális kapcsolatok, pszichológia alapjai, mert a társadalom tagjai közötti kommunikáció hatékonysága nagyrészt meghatározza a társadalom hatékonyságát és versenyképességét.
  • Nemzeti és globális kulturális ismeretek (képzőművészet, irodalom, zene, vallás, …), hogy legyen mit magunkkal vinni a globális kultúrába, valamint hogy megértsük, és így élvezni tudjuk azokat a kulturális értékeket, amelyet más kultúrák halmoztak fel.
 

Attitűdök, készségek

 
Az iskolának nem első sorban lexikális tudást, hanem olyan készségeket is át kell adnia, amelyek segítségével a tanulók hatékonyan tudják menedzselni az életpályájukat. Ezeket a készségeket ezúttal csak jelzésszinten említem, és nem azért, mert érdektelenek, hanem éppen azért, mert kifejtésük egyesével külön terjedelmes bejegyzéseket igényelne.
 
  • etika – a családi, közösségi és társadalmi együttélés szabályai
  • kooperáció és önérvényesítés egyensúlya, közösségi és egyéni érdekek összehangolása
  • problémamegoldás, innováció, kezdeményezőkészség, pozitív gondolkodás
  • önbizalom és önkritika egyensúlya
  • személyes felelősség és igényesség
  • interkulturális nyitottság és türelem, saját kulturális identitás és értékek megőrzése mellett

 

Jövőkép ... ?

 
A fentiekkel lehet (sőt kell) vitatkozni – én is nagyon várom, hogy végre „legális” módon is társadalmi vitára bocsáttassék a kormány oktatáspolitikai koncepciója. Ezúton is figyelmeztetem őket, hogy amennyiben ezt a társadalmi egyeztetést a korábbi ciklusban látott szocialista virtus szerint bonyolítják, azaz a szavazás előtt egy nappal titkosított e-mailben elküldik a Magyar BMX Szövetségnek és Schmuck Andor Tisztelet Társaságának, majd megnyomják a szavazógépet, akkor ezzel nem kétharmados, hanem 100%-os felelősséget kell majd vállalniuk a történelem előtt – mert immár a huszonötödik órában vagyunk.
 
Van-e elég erőtök, hogy visszafordítsátok a történelem kerekét? És annyi alázat, hogy ehhez mindannyiunktól segítséget kérjetek?
 
 
 

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nemzetiagyhalal.blog.hu/api/trackback/id/tr412282930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

piefke 2010.09.09. 18:03:18

Igazad van! - de ha ezt írom, akkor magunkat is dícsérem, mert mi is ezt mondjuk!:-)

...Ja, emlegetsz te is valami "koopreációt" a posztodban... Te erre kész vagy a gyakorlatban is? Tudod: nekünk az a véleményünk, hogy célszerű lenne az ország irányítását "a legjobb 100 fejre" bízni, mert a demokrácia igazi értelme NEM AZ, hogy mindenki, akár inkompetens módon is beleszóljon a Köz ügyeibe és döntsön azokban (ahogy te is írod: "értelmetlen, sőt, életveszélyes szavazati jogot adni olyan embereknek, akik képtelenek átlátni azoknak a politikai és gazdasági programoknak a következményeit, amikről szavaznak"), HANEM AZ, hogy lehetőséget teremtsünk a lehető legjobb, legfelkészültebb vezetők kiválasztódására és pozívióba kerülésére.

És keressünk a "jófejeket"!:-)))

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.09.09. 19:24:34

Midnezek mellett a szakmai tapasztalat es tudas nem fugg attol, hogy ki kire szavazott a szavazofulkeben.
Abszolut egyetertek a felvetessel. En emg belevennem az integralt oktatas szetrobbantasat is, mivel a jelenlegi szituacio atlag avgy az alatti kepesseguek tomkeleget gyartja, egy ilyen osztalybana kiemelkedo tanulok elunjak magukat, szorakoznak, nem fejlodnek , hiszen nem a veluk egy "sulycsoportban" levokkel merettetnek meg.

bubuka_visszater_ · http://facepalm.freeblog.hu 2010.09.09. 19:49:42

harmadik bekezdés végén elröhögtem magam

Cuppanj a végére! (törölt) 2010.09.09. 20:01:45

Te magadtól vagy ennyire sötét,vagy súgnak neked?

Girhes Joe 2010.09.09. 20:03:31

Nekem úgy tűnik, mintha az új oktatási koncepció eddig nyilvánosságra került elemei, legalábbis részben, a felvázolt irányba mutatnának. Akkor meg hol a baj? Nem elég radikális? Elfelejtetted leírni (a semmitmondó hívószavakon túl - "doktrinér, provinciális és elavult ismeretanyagra támaszkodó, párthűség és világnézet alapján (kontra)szelektált, a kulturális sokszínűséget elvi alapon elutasító, vérszagtól megvadult"), hogy konkrétan mely elképzelésekkel van bajod a fidesz-féle tervben.

freesleep 2010.09.09. 20:29:42

ennél a jelenlegi NAT meg a kerettanterv sokkal jobb.
hoffmannék folyamatosan azt kommunikálják, hogy hiányzik a tartalmi szabályozás a NATból. ez igaz, mert a tartalmi szabályozás egy kerettanterv nevű cuccba rakták ki (tán még pokorniék). most a katolikus pedagógiai szolgálat vagy mi berakja jó sok pénzért a NAT-ba és mindenki máris értékalapú

Advanced Flight 2010.09.09. 20:46:29

Hát demagógiából csillagos ötös ez az iromány, de nézzük részleteiben.

"A következő hónapokban eldől, hogy gyermekeink – köztük az enyém is – milyen iskolákban, milyen tanároktól, mit fognak tanulni."

Maximum a mit fog eldőlni, ugyanis több tízezer pedagógust nem lehet néhány hónap alatt sem lecserélni, sem átprogramozni. Az iskolák dettó.

"Eldől, hogy a következő generáció megkapja-e azokat az alapvető ismereteket és szemléletmódot, amelyekre támaszkodva képes lesz gondoskodni saját magáról, családjáról és az őt körülvevő tágabb közösségekről."

Pontosítom: eldől, hogy a következő 4 évben mi lesz a NAT, ami alapján a nebulók tanulni fognak. Egyelőre 4 évig. Kicsit túldimenzionálod itt a dolgokat.

"merjük-e beíratni gyermekeinket, fiataljainkat 2011-től a viktoriánus janicsárképzőkbe?"

Bocs, de ha esetleg még nem hallottál róla, tankötelezettség van. A prekoncepció pedig csúnya dolog.

"de a jelek szerint doktrinér, provinciális és elavult ismeretanyagra támaszkodó, párthűség és világnézet alapján (kontra)szelektált, a kulturális sokszínűséget elvi alapon elutasító, vérszagtól megvadult és ráadásul nyolc évig kiéheztetett hordát"

Bármelyik cigányozó jobbikos megirigyelhetné az érvelési technikádat.

"Abból, hogy az embereknek tele lett a hócipője Magyar Bálinttal és Hiller Istvánnal, még nem következik az, hogy a nemzeti erőforrás csúcsminisztériuma, aminek ráadásul egy orvosprofesszor a vezetője, aki per definitionem az egészségügy felé fogja húzni az egész minisztériumot, kétharmados alapon tévedhetetlen lesz össznemzeti oktatáspolitikai ügyekben."

Ilyet senki nem is állított. De ha nem tévedhetetlen, akkor hagyjuk a fenébe az egészet, mindenki azt csinál, amit akar? A tökéletes és a nihil között nem lehet átmenetet elképzelni?

"értelmetlen, sőt, életveszélyes szavazati jogot adni olyan embereknek, akik képtelenek átlátni azoknak a politikai és gazdasági programoknak a következményeit, amikről szavaznak."

Még szerencse, hogy a döntéshozók bezzeg - a több diplomájukkal meg a szakértelmükkel - átlátják, ezért is tart ott a fejlett világ gazdasága, ahol tart.
Ahhoz meg tényleg kurva nagy tudás kell, hogy az ember négy pártból eldöntse, melyikre szavaz. A bőség zavara....

A többi meg, amit a tantárgyakhoz írtál, abszolút wishful thinking, egy társadalom nem így működik.

mrs gyrmur 2010.09.09. 20:56:11

Én pl. határozottan ellene vagyok annak, h központosítsák a tanárok kifizetését, félek tőle, még annyi tanár se lenne, mint így, pedig ez is kevés. Ami pedig a kötelező hitoktatás bevezetését illeti, még az önkormányzati iskolákban is, mert már ilyesmit is hallottam, kifejezetten ellenszenves ötlet. Szeretném, ha nem mindenben akarna helyettem dönteni az állam. Vannak olyan vívmányok, nekem legalábbis most így felnőtt fejjel már azok, amiket nem szeretnék elfelejteni. És itt jön az, h ne erőltessenek ránk semmi olyat, ami haladás ellen megy. Sajnos nem nagyon tudok a posztíróval vitatkozni, mert szinte minden szavával egyetértek.
Kiegészítve a Tildy által felvetett hibásan elkövetett integrációt, de ezt már szerintem sokan leírták, nem így kellett volna. A szándék jó volt, de a kivitelezéshez kellett volna minden osztályba legalább 1-1 pedagógiai asszisztens vagy fejlesztő pedagógus és gyógypedagógus, de ezeket érzésem szerint előbb képezni kellett volna, mert ennyien nincsenek, hogy legalább az általános iskolák alsó tagozataiba minden osztályba jusson belőlük és persze kell a munkabérükre is keret.
Kedves Gergő77! Szerintem, ha az elmúlt hónapok nyilatkozatait végigolvasod, akkor érteni fogod, h mire szólt a "doktrinér, provinciális és elavult ismeretanyagra támaszkodó, párthűség és világnézet alapján (kontra)szelektált, a kulturális sokszínűséget elvi alapon elutasító, vérszagtól megvadult"
jelzők tömege. Persze ez csak akkor sikerül, ha tényleg mag akarod érteni, h miről van szó és nem csak egyet szeretnél érteni a jelenlegi oktatási vezetés minden szavával. Lehet, h még nincsenek iskolás gyerekeid, de én végiggondoltam, h az eddig az oktatási államtitkárság által elmondottak alapján hogyan változna a közoktatás, arra jutottam, h lehet, rosszabb lesz az eredmény, mint a 70-es évek elején volt, pedig az se volt matyóhímzés.
Nekem is mehetnékem támadt, csak nem nagyon tudom, h kéne megoldani.

orwell 2010.09.09. 20:58:23

gyakorló szülőként /fiam első éves fő. isk. hallgató/ csak arra kérném a hozzá értőket, hogy írni-olvasni, a magyar nyelv /anyanyelv/ alapos ismeretére kell elsősorban az utánpótlást tanitani

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2010.09.09. 21:04:14

nagyon örülök minden kommentnek, azoknak különösen, akik nem értenek velem egyet -- köszönöm, hogy vették a fáradságot, hogy elolvassák az írásomat és véleményt nyilvánítsanak róla. az anyagot vitairatnak szántam, elég hosszan leírtam, hogy mit gondolok, és nagyon kíváncsi vagyok a véleményetekre, írjatok minél többen, és kérjetek másokat is, hogy ha van véleményük a formálódó NAT-ról, osszák meg itt a többiekkel. külön hálás lennék olyan linkekért, amelyekből alaposabban megismerhetjük a formálódó NAT-ot. a FN-en én csak "kijegyzetelt" verziót találtam.

mréveiller 2010.09.09. 21:07:20

az a jó ha az embereknek nincs értékrendjük csak beleszarnak a nagyvilágba. úgye? liberális majmok

Cuppanj a végére! (törölt) 2010.09.09. 21:26:07

Az emberek édes kis virágszálak.
Önzetlenek,környezetkímélők,természetbarátok.
Erre oktatják öket. :)
Sötét erők irányítják a bolygót.
Egyél pénzt,szarjál pénzt és húzd a f...odra a pénzed!

kisa 2010.09.09. 22:04:26

@freesleep: Pontosan. Úgy tudom, hogy a jelenlegi kerettanterv az érettségi output-ot határozza meg, hogy azon kívül mit és hogyan tanít a tanár, azt nem. És szerintem ez jó is volt így, mert az érettséginek az lenne a célja és lényege, hogy egy alapvető műveltség, készségszint meglétét igazolja. Hogy azon túlmenően mit ad az iskola, az már az iskola döntése. A szülőé meg az, hogy egyetért ezzel, vagy sem, beíratja a gyereket vagy sem.
Én most pl. gondban lennék, ha Kübekházán laknék, és lenne iskolás gyerekem.

kisa 2010.09.09. 22:08:13

@Bence87: Már bocsi, de attól, hogy valaki liberális, még VAN értékrendje, csak éppen nem akarja másokra erőltetni. Egy kicsit utánanézhetnél a liberalizmusnak, mielőtt butaságokat írsz.

Aëtius 2010.09.10. 08:52:01

Ha jól értettem ennek a nőnek (Hoffmann Rózsa) az életrajzát egész életében része volt a közoktatási intézményrendszernek (establishment) anélkül, hogy bármilyen kimutatható eredményt ért volna el. Ráadásul egy olyan párt nevében tevékenykedik (Kereszténydemokraták) aminek nem kimutatható a támogatottsága (utoljára egy 0.2%-os értéket láttam egy 3% hibahatárnál) valamint ha jól emlékszem a választások végeredményére a jelenlegi kormánypárt a választók 52%-ának a szavazatával (ez 17 000-el több mint a szocik és szadeszosak 2006-ban) szerezte meg a parlamenti mandátumok több mint kétharmadát. Úgy, hogy a „forradalmi” legitimáció elég … vékony. Ezért eléggé szkeptikus vagyok a „nagy-változások-következnek” állítások bekövetkezésében.

Ami megjelent (kiszivárgott) a tervekből eléggé retró ízű egy tizenkilencedik századi oktatási koncepció a huszonegyedik században. Fegyelmezés, lexikális tudás, keresztyén magyarkodás egy olyan globalizált világban ahol (egyre hangsúlyosabban) az oktatás a versenyképesség legfőbb paramétere. Ha úgy tetszik a nemzeti kultúra túlélésének felemelkedésének vagy hanyatlásának a záloga, hogy mennyire versenyképes az ország gazdasága. Sem a mai sem a vizionált oktatás politika nem támogatja az ország gazdasági, kulturális versenyképességének a javulását. Az elmúlt 10-12 évben a felsőoktatás a közép és általános iskolai oktatás fokozatos lecsúszását figyelhettük meg elértünk oda, hogy a tehetségesebb gyerekek a jövőjüket csak és kizárólagosan külföldön képzelik el. Az elmúlt években (jó szándékkal) elfusizott oktatási rendszert ez 180 fokos fordulttal egy másik (jó szándékú), dilettáns koncepció váltja fel.

Kedves Nick_ a prioritási lista nem rossz, de hiányzik belőle valami: a kreatív gondolkodásra szoktatás, önállóságra nevelés, az autonóm egyéniség fejlesztése, ez ha úgy tetszik sokkal fontosabb mint az Anyám tyúkjának az bemagolása. Nem azért kell a kölyköket természet tudományokra, közgazdaságra, angolra oktatni mert ez jól mutat a felsorolásokban, hanem hogy kezdjen vele valamit. Na ez az ami kimarad…

A keresztény oktatás koncepcióját meg gondoljuk át. Az európai civilizáció egyik legfontosabb felfedezése a szekularizáció, az állam és a vallás(ok) különválasztása. Ez ma hangsúlyosabb mint a múlt században (Franciaországban betiltották a fejkendőket Németországban a feszületeket az iskolában), ráadásul Magyarország lakosságának többsége nem vallásos és/vagy nem gyakorló vallásos).

Aëtius 2010.09.10. 09:10:08

@Advanced Flight: Te, honnan a rákból tudod, hogyan működik egy társadalom? Oktatással sikerült megváltoztatni Írország, Japán, Korea helyzetét.
A választópolgárok IQ szintje meg azért fontos, mert ha csupa hülye szavaz a választásokon akkor csak hülye pártok fognak demagóg módon (és egyre demagógabb módon) kormányozni. Ezt látjuk a rendszerváltozás óta. A politika szolgáltatás amit a „vásárlók” négyévente egyszer a szavazataikkal vásárolnak meg.

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2010.09.10. 09:44:52

@Aëtius: A kreatív gondolkodásra szoktatást én is nagyon fontosnak tartom, az attitűd/készségek listára tettem fel (a "kis" lista ami a "tananyag" után következik.) Mint említettem, ezek külön kifejtést érdemelnek, és lehet, hogy írok is róluk később posztot.

Ami a kereszténységet illeti, magam is hívő ember vagyok, nagyonis. A "szekularizálás" abban az értelemben helyes, hogy a jatagánnal, kiélezett kettőskereszttel, öngyilkos merényletekkel és vérfagyasztóan vidám vasárnapokkal térítő agresszív törzsi vallásokat visszatereljük a ketrecbe, nehogy kárt tegyenek egymásban. Azonban azoknak az értékeknek a képviselete, amik a legtöbb világvallásban közösek, azoknak nagyon kellene, hogy helyet adjunk az oktatásban, mert éppen ezek azok, amik élhetőbbé tehetik a világot. Szolidaritás, altruizmus, világi javak helyükön kezelése, alázat, életigenlés, élet tisztelete, erőszak elutasítása, ... Ami a KDNP-t illeti, van köztük jó pár rendes fickó, de néha meg kell rázni őket, hogy észre térjenek. Többek között ezért is született az írásom.

Ami a mostani oktatáspolitikai koncepciók hátterét illeti, szerintem az a helyzet, hogy a Fidesz oktatási kabinetje fogcsikorgatva kénytelen végignézni ezt a meccset, mert odaígérték a KDNP-nek az oktatásügyet (szerintem ez egy mérhetetlenül ostoba lépés volt, hiszen éppen az oktatásügyben rejlik a következő időszak sikere vagy bukása), és most tartani akarják magukat a gentlemen's agreementhez. Hát csak szenvedjenek. Kár, hogy mi is megisszuk a levét.

kisa 2010.09.10. 09:58:28

@Nick_: Ó, a kereszténységgel semmi baj nincs úgy általában, ahogy többi vallással, a környezetvédőkkel és a többiekkel se. A bigottság okozza mindig, mindenben a galibát, és az "egyedül csak én/mi tudom/tudjuk az igazságot, amit neked el kell fogadnod", az erőszakos "térítés" iránti attitűd. És sajnos hoffmann rózsánál és kdnp-s társainál ez nagyonis fellelhető.

Aëtius 2010.09.10. 10:54:03

@Nick_: Nem a kereszténységgel van bajom, hanem az állami iskolarendszer keresztény orientáltságú átszervezésével. Gyakorló szülő vagyok, a fiam is és a lányom is járt vallásismereti külön oktatásra (Biblia szakkörnek hívták) mert fontosnak hogy megértsék a civilizációnk kulturálisan és erkölcsi alapjait. De nem gondolom, hogy ez a közoktatás része kell, hogy legyen. Ezt hívom én szekularizációnak, erkölcsi kötelességnek, hogy másokra nem erőszakolunk rá világnézeteket. A gyerekeknek maguknak kell kialakítani a saját világképüket a hogyanokkal és a miértekkel legfeljebb csak segíthetünk nekik.

A másik: kreativitás. Sok éve (húsz?) vezetek különböző méretű szervezeteket az EU-ban mindenfele. A magyar munkavállalókkal a legnagyobb problémám, az általános negatív attitűd mellet, hogy gyakorlatilag nincs kezdeményező készségük (irányított drónok) még akkor sem ha az ismeret anyaguk meg van hozzá. Kreatív, pozitív hozzáállású, tehát nem a másik „lenyomására” irányuló team munkára alkalmas munkatársakat gyakorlatilag nem nagyon lehet találni.

Sokat lehetne tanulni az angol iskolarendszertől, még ha az utóbbi néhány évtizedben romlott is. Egészen kis koruktól kezdve önálló tanulásra kreatív munkára nevelik őket. Amint megtanulnak írni rendszeresen saját esszével, kutató munkával vannak elfoglalva. Egy angol teamben sohasem volt gondom a kezdeményező készséggel és a pozitív hozzáállással. Ezt nagyon meg kéne tanulnunk: old fashioned British common sense.

A KDMP-t meg igazán nem értem, A Fidesznek nincs szüksége rájuk, nincs támogatottságuk nincs tagságuk, szervezetük. A Fidesz rendszeresen a saját erőforrásaival, embereivel tölti fel őket. A Fidesz szavazók nem azért szavaznak a Fideszre mert a KDMP támogatja őket, hanem a Viktor miatt. Szükségük van egy vezérre és egy kissé a valóságtól elrugaszkodó rózsaszín jövőképre (meg persze utálják a szocikat). Az emberek gondolkodása alapvetően retrospektív a magyar meg különösképpen, talán mert: az aranykor mindig múltidő.

Aëtius 2010.09.10. 10:58:56

Na fussunk neki még egyszer: ... fontosnak tartom, hogy megértsék a civilizációnk kulturális és erkölcsi alapjait ...
Bocs.

kisa 2010.09.10. 11:42:16

@Aëtius: Lehet, hogy a magyar munkaerő azért nem kreatív, mert nem mer az lenni. Megszokta, hogy az az elvárás, hogy a főnök dönt. És elvárás, hogy birkamód csinálja, amit mondanak neki.

kisa 2010.09.10. 11:42:44

@kisa: Amúgy a többivel egyetértek.

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2010.09.10. 12:45:15

@Aëtius: A KDNP-ben benne van a "keresztény" szó, ami egyrészt egyfajta "védjegy", amitől azt reméli a Fidesz, hogy szalonképesebbé teheti magát a szavazók körében, még akkor is, ha alapvetően machiavellista jegyeket hordoz a vezérkar. A másik a szavazóbázis, és a szószékről politizáló papság. A harmadik, hogy fenntartják vele a kooperációs készség látszatát -- hogy állítólag ki tudnak jönni magukon kívül még valakivel.
süti beállítások módosítása